سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای برندسازی و کسب و کار

چنانچه قصد اخد گرید و رتبه برای شرکت دارید و در مورد آن دچار ابهام و شک شده اید که آیا دریافت گرید چه کمکی به شما و تجارتتان می کند ما در این مقاله از مزایای رتبه بندی و اخذ برایتان صحبت خواهیم کرد تا با اطمینان کامل تصمیم بگیری و آگاهی تان در این زمینه بالا باشد.

 

ابتدا تعریف مختصری از رتبه بندی

رتبه بندی به منظور اعتبار و صلاحیت شرکت و سازمان در انجام امور و کیفیت و کمیت پیمانکاران و صلاحیت انجام فعالیت توسط شرکت در انجام خدمات و ارائه محصول است. رتبه بندی شرکت توسط سازمان امور بازرسی و سازمان برنامه و بودجه دولت صورت می گیرد.


همانطور که می دانید شرکت ها می توانند دارای مقام و رتبه کیفی باشند و در ردیف رتبه بندی شرکت های معتبر قرار بگیرند. در واقع رتبه بندی به منزله اعتبار شرکت است. قبل از اینکه تصمیم بگیرید که با شرکت یا کشور های خارجی مشارکت کرده و در این شرکت ها سرمایه گذاری کنید ابتدا باید مطمئن شوید که این شرکت ها قادر به انجام تعهدات خود هستند یا خیر.

برای انجام این منظور رتبه بندی شرکت به شما در انجام این وظیفه کمک خواهد کرد ، شرکتی که دارای رتبه بندی است به شما اطمینان خاطر می دهد که در انجام تعهداتش پایبند است.

انواع رتبه هایی که برای شرکت ها صورت می گیرد وجود دارد که عبارتند از:

 اخذ رتبه مشاور[/caption]


رتبه بندی شرکتهای مشاور


رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

رتبه بندی برای شرکت های انفورماتیک و کامپیوتری

رتبه بندی شرکت های انبوه سازی

رتبه بندی EPC

رتبه بندی دارای فوایدی برای شرکت است که هدف اصلی این مقاله بیان این موارد است.

اعتبار در جهان سرمایه گذاری چگونه توسط رتبه بندی به راحتی میسر شده است؟

سرمایه گذاری در بازار های خارجی دارای مزایایی می باشد که برای شرکت و سرمایه گذاران مفید است ولی این امر خطراتی را نیز بدنبال دارد که ناشی از ارسال پول به خارج از کشور است زیرا ارسال پول به خارج و سرمایه گذاری در آن کشور ها خطرات بیشتری نسبت به سرمایه گذاری و صرف هزینه در ایران دارد. در نتیجه درک کردن محیط های سرمایه گذاری بسیار مهم است و شما باید آگاه باشید که در چه محیطی و با چه خطراتی مواجه خواهید شد، اعتبار و رتبه بندی شرکت یک ابزار ضروری برای کمک به این منظور و سرمایه گذارتری در شرکت هاست و به افراد و نهاد ها تعهدات مالی و امنیت ناشی از آن را به همراه دارد.
اعتبارات را می توان به تعهدات کوتاه مدت، بلند مدت، بدهی ها، بورس، اوراق بهادار، وام ها، سهام ترجیحی و شرکت های بیمه اختصاص داد. اعتبارات درازمدت بیشتر نشانگر امنیت محیط سرمایه گذاری کشور و یا توانایی شرکت در رفع مسئولیت های ناشی از آن و بدهی های مرتبط با آن است.

رتبه بندی ها، توانایی سازمان را برای پرداخت بدهی در ارزهای خارجی و همچنین محلی ارزیابی می کنند. برای مثال، فقدان ذخایر خارجی ممکن است ارزیابی کمتری را برای تعهدات کشورهایی که از ارز خارجی استفاده می کنند ارزیابی و در نظر بگیرند،

ارزیابی ها با توصیه های خرید، فروش یا نگهداری برابر نیستند بلکه این ارزیابی توانایی و تمایل سازمان را برای بازپرداخت بدهی اندازه گیری می کند.


تبه بندی ها طیفی بین بالاترین کیفیت و کمترین کیفیت را در نظر می گیرند. بعضی از این اعتبارات با استفاده از حروف نمایان می شوند A دارای کیفیت مناسب و AAA دارای بالاترین کیفیت اعتباریِ ممکن است، و C یا D دارای کمتری کیفیت و ضعیف ترین آن است در این طیف گاهی برای تکرار از علامت + استفاده می شود.
بنابراین برای Fitch Ratings یک رتبه AAA به بالاترین میزان سرمایه گذاری معروف است و این به این منظور است که ریسک اعتباری آن بسیار کم است. "AA" نشان دهنده کیفیت بسیار بالایی است. "A" به معنای کیفیت بالای اعتبار است و "BBB" کیفیت اعتباری خوب است.

این رتبه بندی ها به عنوان رتبه بندی سرمایه گذاری در نظر گرفته می شوند، به این معنی است که امنیت یا نهاد های ارزیابی دارای سطح کیفی هستند که بسیاری از موسسات نیاز به سرمایه گذاری در خارج از کشور دارند. صادر کنندگان تعهدات و اوراق بهادار توسط نهادهای دولتی و یا سازمان های غیر انتفاعی انجام می شوند.


رتبه بندی اعتباری یک صنعت بسیار متمرکز است و آژانس های رتبه بندی اعتباری، تقریبا 95 درصد از تجارت های ارزی را کنترل می کنند رتبه بندی شرکت تجارت این اوراق بهادار را در بازار ثانویه تسهیل می کند و موجب امنیت در پرداخت های سرمایه گذاری می شود و حتی می تواند منجر به کاهش نرخ بهره شود. رتبه بندی و اعتبار دهی توسط آژانس های رتبه دهی و رتبه بندی انجام می شود و این موسسات ارزیابی، نمرات اعتباری و رتبه را صادر می کنند.
شما با دریافت رتبه بندی و اخذ گرید می توانید به پیشرفت و سود دهی شرکت خود کمک محسوسی کنید به این صورت که شما با داشتن رتبه بالا در رتبه بندی، جزو شرکت های برتر قرار می گیرید و پیمانکاران و شرکت هایی که قصد همکاری و انجام پروژه دارند می توانند بهتر شرکت شما را پیدا کنند و شرکت ها بیشتری برای همکاری با شما توافق کنند. همچنین با در یافت گرید و رتبه است که می توانید در مناقصات دولتی شرکت کرده و در آن ها موفق به گرفتن پروژه های دولتی شوید.

خدمات اداری کاج

 
چنانچه قصد دریافت رتبه و اخذ گرید برای شرکت خود دارید شرکت خدمات اداری کاج آماده ارائه خدمات و ارائه مشاوره در سامانه ساجات به شما می باشد و در تحقق این امر تمام همکاری لازم و راهنمایی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

منبع: راهنمای رتبه بندی شرکت از ثبت کاج